fbpx

Indian Clubs

Hvad er Indian Clubs & Hvordan træner man med dem?

Dansk design

Konisk greb og fladt endestop er noget af det specielle der udgør en Newton Fitness Indian Club. Designet med begynderen og sikkerhed i tankerne.

Nordisk bøge træ

Træ er et fantastisk materiale der slår plastik og stål til hver en tid. Duften, farvespillet og varmen spiller godt sammen med essensen af Indian Clubs træningen

Skabt til træning

Der er gennem årene skabt et utal af varianter af Indian Clubs. Newton Fitness Indian Clubs er skabt med træning for øje. Lav pris og høj kvalitet og med et simpelt design udtryk

Hvad er Indian Clubs?

Design & produktion
Newton Fitness Indian Clubs er resultatet af et joint venture mellem Newton Fitness ApS og møbelsnedker virksomheden Lumas. Vi benytter bøgetræ fra de nordiske skove og vi sikrer den høje kvalitet ved personlig tilstedeværelse gennem processen og alle involverede parter har en stor kærlighed for træ
Træsort & Overfladebehandling
I princippet kan Indian Clubs drejes ud fra alle træsorter. Vi har valgt at benytte os af den nordiske bøg. det har overordnet tre fordele. 1. Kort transport fra skov til slutbruger. 2. Få knaster og uensartethed. 3. Den flotte lyse farve med flotte årer.

Overflade behandlingen er som standard vandbaseret møbellak, denne kan modstå den sved hænderne afgiver ved træningen, samtidig er rengøringen klaret ved en overtørring med en våd klud.

Valg af korrekt størrelse
Vi fører 3 standard størrelser: 500 gram, 800 gram og 1200 Gram. Vi anbefaler altid en vejlednings samtale med en af vores instruktører. Dog kan man sige at 500 Gram er til den tidlige genoptræning, børn og ældre. 800 gram er til alle andre der ønsker at træne Med Indian Clubs. 12oo Gram er mere til de der har styr på teknikken og ønsker at bygge mere styrke på deres træning
Historien om

  • Hvad er Indian Clubs ? (DanskIndiske køller) Den form vi kender dem i, idag omkring år 1600. Ved mødet mellem de europæiske landes militær og militæret i de lande der udgjorde Persien. Mødet mellem den engelske gymnastik /militære fysiske træning, og østens store trækøller blev til de lette Clubs vi kender i dag. Indian Clubs danner i øvrigt grundlaget for de køller som benyttes i den moderne rytmiske gymnastik.
  • Fra 1600 tallet og til 1700 tallet formodes Indian Clubs at være forbeholdt militæret og særligt søværnet da træningen er oplagt at bruge på skibets dæk i samspil med krops vægts øvelser. Fra 1800 og frem efter bliver Europas finere borgerskab og idræts stjerner introduceret for træningen.
  • Efterfølgende implementere man Indian Clubs i både folkeskoler og idræts foreninger af alle slags over hele Europa og Amerika. Der skrives et utal af bøger om emnet og hele den folkelige udbredelse kulminerer ved deltagelsen i sommer-OL 1932.
  • Sportsgrene der har særligt stort udbytte fra træningen er: Håndbold, Tennis, Badminton, Svømning, Fægtning og golf
  • Fra 1930’erne og frem efter forsvinder Indian Clubs næsten som trænings form, udkonkurreret af fitness maskiner og ændrede skønheds idealer.
  • Gymnastikken ændrer form og udtryk i retning af opvisning med musik og dans som grundpiller til det vi i dag kender som den rytmiske gymnastik.
  • Indian Clubs går dog aldrig helt i glemmebogen og i det små lever træningen videre overleveret fra generation til generation. Fra slut halvfemserne og især efter årtusindskiftet blomstrer Indian Clubs træningen op igen Bl.a. hos engelske universitetsstuderende. Det bliver starten på en ny æra for Indian Clubs.

Hvad gør træningen med Indian Clubs ved kroppen?

Udstrækning
Alle led forsøges bragt i situationer hvor maksimal Range of Motion er nødvendig. Gennem traktion og den dynamiske vægt der opnås gennem multi direktionelle bevægemønstre og Newton´s fysiske love, strækkes ledbånd og muskler til øget Range of Motion.
Afspænding

Gennem den rytmiske vekselvirkning mellem opspænding og afspænding, opnår kroppen normal muskel funktion.

Styrke
Traktion og bevægelse stimulerer den involverede muskulatur til at vokse og udfører præcis det arbejde den skal. Dette giver korrekt udskiftning af ledvæske og smøring af leddet samt højere arbejds temperatur. Større muskler giver et mere stabilt led og øget stamina, opnået gennem de mange repetitioner. Dette giver bedre arbejdsbetingelser for den omkring læggende muskulatur og leddet.
Hvad træner man med Indian Clubs
Træningen er i vores optik basis træning og involverer hele kroppen. Den frie vægt giver mulighed for at “ramme” lige præcis der hvor man ønsker det. I sin grundform er fokus dog primært på overkrop og hjerne.

  • Hjernen trænes gennem de rytmiske bevægelser og det høje antal gentagelser
  • Centralnerve systemet bedres gennem den øgede kommunikation mellem Hjerne, nerver og muskulatur.
  • Hukommelsen stimuleres af de mange gentagelser
  • Træningen bringer balancen tilbage i den “forkert” trænede krop f. eks. tennis og håndbold.
  • Hånd til øje koordination styrkes
  • Dekompression af leddet, ved trækket som opstår ved vægt og centrifugalkraft.
  • Genskaber korrekt muskel samspil
  • Indian Clubs arbejder fra skellettet, leddene og ud fra de til hæftede muskler. Ved at arbejde med lav vægt og højt antal gentagelser sigtes mod optimalt bevægelses frihed.
Hvad kan jeg opnå med Indian Clubs træningen?
Helt centralt i Indian Clubs træningen er skulderleddet. Behersker du Indian Clubs, har du nøglen til at kunne drastisk forbedre din opvarmning, din skulder styrke og forebygge eventuelle skader. Træningen er uhyre kompleks men på samme tid ganske simpel. Mobilitet-stabilitet og styrke i bevægelse

  • Genoptræning efter en skade eller lang tids slid
  • Den bedste opvarmning før træning eller kamp
  • Som et styrke element der kan fremme dine præstationer
  • Et varmt og stærkt led, der under dagligt bliver bragt i yderposition under kontrollerede forhold, er meget svært at gøre skade på
  • At bringe skulder leddet gennem alle dets yderpositioner x antal gange, virker som massage for den omkring liggende muskulatur, herunder også nakken
  • Øget “core” styrke og stabilitet som bevirker at skulderen skal arbejde mindre under f. Eks et kast. På denne måde kommer de største muskler til at arbejde mest og skulderen beskyttes mod overbelastning
  • Kroppen har flere tusinde forskellige “stillinger” og for at kunne præstere maksimalt er det nødvendigt at kunne overføre kraft i alle positioner, hertil er muskelsamspil og muskel tænding afgørende
  • Du får et værktøj til restitutions træning eller aktiv pause

Hvordan træner man med Indian Clubs?

Pendul sving & Fulde cirkler
Helt kort, så er Indian Clubs træningen bygget op omkring sving. Enten pendul sving 180 eller fulde 360 graders sving. Det afgørende er valget af rotations punkter som kan være håndled, albue skulder eller hofte. Det kan også være en kombination af rotations punkter, modsatrettet eller efterfølgende.
Retnings & Håndskifte
Træningen foregår enten med én eller to Indian Clubs. Påvirkningen på kroppen kan enten være ved at igangsætte eller holde energi i én rotations retning eller ved retnings skifte(og dermed energi skifte).

Retnings skift foregår normalt på toppen af et pendul sving (180 grader) eller via skift af basis øvelse.

Træning med én Indian Club giver mulighed for håndskift. På samme måde som ovenstående eller som energi overførsel fra hånd til hånd. Dette kan i princippet ske alle steder i en 360 graders cirkel, sammen med et retnings skift (energi skift), et basis øvelses skift eller ved et kast.

Fodstillinger
Den mest benyttede fodstilling kaldes exersice stance ( skulderbredde mellem fødderne og tæerne peger lige frem) herudover kan formal stance bruges ( hælene rører og tæerne peger 45 grader ud fra kroppen)

Det er normalt for øvede brugere af Indian Clubs at inkopperer traditionelle fodstillinger som squat, split squat, lunge, side step lunge og mere sports specifikke fodstillinger.

Hertil kan naturligvis udvides med step ud til alle de ovennævnte forstillinger enten med eller mod energien (bevægelsen)

Greb og start positioner
Grundlæggende er der 4 greb som benyttes i Indian Clubs træningen. 1. Hammergreb 2. Sabelgreb 3. Ringgreb 4. Klogreb (dette benyttes kun af øvede)

Der er 4 start positioner: 1. Start med armene og Clubs hængende på ydersiden af benene(sabelgreb). 2. Med hænderne ud for navlen og med hammergreb således at bunden på Clubs peger mod loftet. 3. Hænderne bag nakken og Clubs holdes i Hammergreb, bunden på Clubs peger ned mod jorden(håndled rører nakken) 4. Armene strakt op i luften med sabelgreb og bunden på Clubs peger op mod loftet.

Hvorfor vælge newton Fitness?

Netværk

Indian Clubs træningen er blevet overleveret fra menneske til menneske gennem flere hundrede år. Vi kender personligt alle de nulevende bærer af denne viden. Herudover samarbejder vi med uddannelses og forsknings institutioner for at dokumentere effekten udfra moderne parametre.

Total leverandør

Som en af de eneste virksomheder i verden leverer vi hele pakken. Udvikling, produktion og salg af  kvalitets Indian Clubs. Uddannelse og træning. Forskning og udvikling af Indian Clubs træningen.

Gratis råd og vejledning

DU er altid velkommen til at kontakte os, det koster ingenting og er helt uforpligtende. Vi elsker i Indian Clubs og vi ønsker at så mange som muligt, får prøvet denne fantastiske trænings form
Ring til os: +4530263386

Kontakt os helt uforpligtende

Stort som småt, vi svarer på alle spørgsmål og hjælper gerne

 Online Træning

Kun 249,- Pr. Måned

Køb adgang nu