fbpx

Indian Clubs

Verdens ældste trænings redskab som stadig er i brug. Dokumenteret som et af de første eksempler på at bevægelse blev ordineret af læger i 1800 tallet, altså det vi i dag kender som fysioterapi

Hvad er Indian Clubs?

Helt basalt set er der tale om træ, der er formgivet i en drejebænk til at opnå sin karakteristiske form. Der er i gennem tiden skabt uendeligt mange forskellige varianter, og de har alle deres helt specielle måde at svinge på.

Der er 3 komponenter som udgør en Indian Club, sammen med valget af træsort er det disse 3 elementer der skaber helheden. En base som er den vægtgivende del. Et håndtag og et endestop.

  • Basen: Er den vægt givende komponent. Der kan ændres på 3 parametre som er længde, bredde og form. Disse elementer bestemmer køllens sving karakteristik. Valget af træsort kan ændre betydeligt på vægt og karakteristik.
  • Håndtaget: Kontakten mellem Indian Club og brugeren. Der benyttes ofte et af 3 designs til håndtaget. Lige, konkav og ergonomisk. Herudover kan der justeres på tykkelsen.
  • Ende stoppet: Endestoppet har det formål at brugeren kan svinge med afslappet greb uden at frygte for at miste køllen under sving. Der er overordnet 3 varianter som hver især har styrker og svagheder. Flad, rund og champignon.
  • Træsort: Densitet og knaster er betydende for valg af træsort til Indian Clubs. Den samme form kan nemt ændre et par hundrede gram ved valg af træsort. f. eks. er nordisk fyrtræ meget let. Da fyrtræ samtidigt har mange knaster er det uegnet til Indian Clubs produktion.

Newton Fitness Indian Clubs er designet i Danmark og vi bruger nordisk bøgetræ til fremstillingen, for øget hygiejne er der påført lak som overflade behandling. Vi har på alle modeller valgt et konisk håndtag og et fladt endestop. Det gør at Newton Fitness Indian Clubs, er nemme at bruge for begyndere og yder en høj grad af sikkerhed. Samtidig kan selv den mest erfarne finde glæde i den perfekte balance mellem hastighed og moment.

 

 

 

 

Hvordan træner man med Indian Clubs?

Indian Clubs træning er sving træning. Udøveren svinger en eller to Indian Clubs rundt om kroppen i flotte mønstre. Rotations punkterne kan være enten håndled, albue, skulder og ryg. Ofte vil man se at det er en kombination af en eller flere rotations punkter.

Følgende er en beskrivelse af sving muligheder:

  • Fulde cirkler omkring et rotations punkt.
  • Halve eller kvarte cirkler omkring et rotations punkt.
  • Pendul sving mellem 2 punkter
  • Retnings skifte enten tvunget eller flydende
  • Håndskifte ved træning med én Club
  • Kombination mellem flere rotations punkter og retninger
  • Serier af mulige sving, håndskift og retnings skift
  • Træning med 2 Indian Clubs muliggør modsatrettede sving samt efterfølgende sving, samt alternerende sving.

Her udover kan der arbejdes med fodstillinger og fodskifte. På denne måde bliver kombinations mulighederne nærmest uendelige.

Hvordan virker Indian Clubs?

Udstrækning

Alle led forsøges bragt i situationer hvor maksimal Range Of Motion er nødvendig. Gennem traktion og den dynamiske vægt der opnås gennem multi direktionelle bevægemønstre og Newtons fysiske love, strækkes ledbånd og muskler til øget Range of Motion.

Hvad træner man med Indian Clubs?

 

Træningen er i vores optik basis træning og involverer hele kroppen. Den frie vægt giver mulighed for at “ramme” lige præcis der hvor man ønsker det. I sin grundform er fokus dog primært på overkrop og hjerne.

 

  • Hjernen trænes gennem de rytmiske bevægelser og det høje antal gentagelser
  • Centralnerve systemet bedres gennem den øgede kommunikation mellem Hjerne, nerver og muskulatur.
  • Hukommelsen stimuleres af de mange gentagelser
  • Træningen bringer balancen tilbage i den “forkert” trænede krop f. eks. tennis og håndbold.
  • Hånd til øje koordination styrkes
  • Dekomprimering af leddet, ved trækket som opstår ved vægt og centrifugalkraft.
  • Genskaber korrekt muskel samspil

Indian Clubs arbejder fra skellettet, leddene og ud fra de til hæftede muskler. Ved at arbejde med lav vægt og højt antal gentagelser sigtes mod optimalt bevægelses frihed.

Hvordan virker Indian Clubs?

Styrke

Traktion og bevægelse stimulerer den involverede muskulatur til at vokse og udfører præcis det arbejde den skal. Dette giver korrekt udskiftning af ledvæske og smøring af leddet samt højere arbejdstemperatur. Større muskler giver et mere stabilt led og øget stamina, opnået gennem de mange repetitioner. Dette giver bedre arbejdsbetingelser for den omkring læggende muskulatur og leddet.

Hvad kan jeg opnå med Indian Clubs træningen?

Helt centralt i Indian Clubs træningen er skulderleddet. Behersker du Indian Clubs, har du nøglen til at kunne drastisk forbedre din opvarmning, din skulder styrke og forebygge eventuelle skader. Træningen er uhyre kompleks men på samme tid ganske simpel. Mobilitet,stabilitet,styrke i bevægelse

  • Genoptræning efter en skade eller lang tids slid
  • Den bedste opvarmning før træning eller kamp
  • Som et styrke element der kan fremme dine præstationer
  • Et varmt og stærkt led, der under dagligt bliver bragt i yderposition under kontrollerede forhold, er meget svært at gøre skade på
  • At bringe skulder leddet gennem alle dets yderpositioner x antal gange, virker som massage for den omkring liggende muskulatur, herunder også nakken
  • Øget “core” styrke og stabilitet som bevirker at skulderen skal arbejde mindre under f. Eks et kast. På denne måde kommer de største muskler til at arbejde mest og skulderen beskyttes mod overbelastning
  • Kroppen har flere tusinde forskellige “stillinger” og for at kunne præstere maksimalt er det nødvendigt at kunne overføre kraft i alle positioner, hertil er muskelsamspil og muskel tænding afgørende
  • Du får et værktøj til restitutions træning eller aktiv pause

 

Afspænding med Indian Clubs

Gennem den rytmiske vekselvirkning mellem opspænding og afspænding, opnår kroppen normal muskel funktion. 

Hvor kan jeg bruge Indian Clubs?

Overordnet set er der ingen begrænsning på hvor Indian Clubs træningen kan bruges. Her er et par af de mest benyttede

  • I hjemmet og haven
  • I fitness centeret
  • I din Crossfit box
  • På arbejdet som aktiv pause
  • Som opvarmning inden sport

Kun fantasien sætter grænserne, og så selvfølgelig den fysiske plads det kræver for at du på sikker vis kan svinge et sæt Newton Fitness Indian Clubs